·
Ο
προϋπολογισμός σας είναι πλήρως ανεφάρμοστος, στερείται αναπτυξιακού οράματος,
εμμένει στις ιδιωτικοποίησεις δημοτικών λειτουργιών, υποκρύπτει αυξήσεις σε
δημοτικά τέλη, ασθμαίνει να εξασφαλίσει τις λειτουργικές δαπάνες και τις στοιχειώδεις
συντηρήσεις, τόνισαν οι δημοτικοί σύμβουλοι της κίνησης Χαλκιαδάκης Γ. και Μπιτζαράκης
Α.
Ο
Προϋπολογισμός ενός Δήμου είναι η κατεξοχήν αποτύπωση του οράματος της
Δημοτικής Αρχής για την πορεία του τόπου και συνακόλουθα, η συζήτησή του στο
Δημοτικό Συμβούλιο είναι μια από τις σπουδαιότερες συνεδριάσεις, είναι ίσως η
κορυφαία στιγμή κάθε έτους.
Μέσα από τον
προϋπολογισμό αποτυπώνεται η διάθεση και η ικανότητα της δημοτικής αρχής να
σχεδιάσει τη πορεία του τόπου μέσα σε εύκολες ή μέσα σε δύσκολες οικονομικές
συγκυρίες, να εξασφαλίσει τις βασικές υποδομές και να αντιμετωπίσει έκτακτες ή
και μόνιμες Κοινωνικές Ανάγκες, να προωθήσει την Αλληλεγγύη και τον Πολιτισμό,
να ανταποκριθεί στα αιτήματα των δημοτών.
Δυστυχώς, από
το σχέδιο προϋπολογισμού που κατάρτισε η Δημοτική Αρχή Χερσονήσου αλλά και τη
συζήτησή του στη συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου την Τρίτη 24 Νοεμβρίου
2015 το μοναδικό που προέκυψε είναι η εμμονή της Δημοτικής Αρχής σε απλή
διαχείριση, όπως και ο ίδιος ο Δήμαρχος παραδέχτηκε, καθώς και η απουσία κάθε
αναπτυξιακού οράματος. Ακόμη, επιβεβαιώθηκε άλλη μια φορά η σταθερή πολιτική της Δημοτικής Αρχής στην
παραχώρηση εργασιών σε ιδιώτες εργολάβους.
Σύμφωνα με τον
προϋπολογισμό 2016, όπως αυτός καταρτίστηκε από την οικονομική επιτροπή και
υποβλήθηκε προς έγκριση στο Δημοτικό Συμβούλιο, μετά τον έλεγχό του από το
Παρατηρητήριο Οικονομικής Αυτοτέλειας των ΟΤΑ, προβλέπονται τακτικά έσοδα 11
εκατ € και έκτακτα 1 εκατ €, ενώ
προβλέπονται έξοδα χρήσης για το 2016 ύψους 13 εκατ € και δαπάνες επενδύσεων
ύψους 4.5 εκατ €. Από την απλή και μόνο ανάγνωση των παραπάνω αριθμών προκύπτει
ότι ο συγκεκριμένος προϋπολογισμός είναι πλήρως ανεφάρμοστος.
Όπως και για
το 2015, έτσι και για το 2016 εμείς θα θέλαμε ένα προϋπολογισμό με αναπτυξιακό
προσανατολισμό, ικανό για επενδύσεις σε σοβαρά μεγάλα έργα και παρεμβάσεις
στους τομείς της χωρικής οργάνωσης, των αναπλάσεων και των υποδομών, της
προστασίας του περιβάλλοντος και του πολιτισμού. Δυστυχώς, οι επενδυτικές
δαπάνες του προϋπολογισμού είναι ελάχιστες ενώ επιπρόσθετα δε στοχεύουν σε
αναπτυξιακά έργα αλλά κυρίως σε συντηρήσεις (ασφαλτοστρώσεις, τσιμεντοστρώσεις
κλπ) χωρίς βέβαια να μπορούν να καλύψουν τις εκρηκτικές ανάγκες και σε αυτόν
τον τομέα.
Εμείς θα
θέλαμε ένα προϋπολογισμό με έντονα τα σημάδια της κοινωνικής πολιτικής. Να
αποτυπώνει την ενίσχυση δομών και υποδομών που θα ανακούφιζαν τις οικονομικά
ευάλωτες ομάδες, ένα προϋπολογισμό που θα στήριζε τις βασικές υποδομές στους
τομείς της Εκπαίδευσης, της Υγείας, της Πρόνοιας. Τα χαρακτηριστικά αυτά,
δυστυχώς, δεν τα συναντήσαμε στο σχέδιο του προϋπολογισμού του Δήμου
Χερσονήσου.
Στον τομέα των
εσόδων οι προβλέψεις της δημοτικής αρχής εξακολουθούν να στηρίζονται στην
είσπραξη φόρων από τους δημότες και τους επιχειρηματίες της περιοχής εν μέσω
μιας ιδιαίτερα δύσκολης εποχής, εποχής οικονομικής δυσπραγίας για όλους μας,
ενώ μαρτυρούν και επερχόμενες αυξήσεις δημοτικών τελών.
Όπως τονίσαμε κατά τη συνεδρίαση, ο Προϋπολογισμός
μαρτυρά επερχόμενη αύξηση 10% στα δημοτικά τέλη ηλεκτροφωτισμού και
καθαριότητας καθώς επίσης και επερχόμενη αύξηση της τάξης του 15% στο Τέλος
Ακίνητης Περιουσίας. Ο Δήμαρχος αρνήθηκε ότι στοχεύει σε αυξήσεις τελών όπως οι
παραπάνω, όμως ο λόγος του καθόλου δεν μας έπεισε.
Η εισροή
εσόδων από κοινοτικά ή εθνικά χρηματοδοτικά εργαλεία δυστυχώς έχει σταματήσει
προ πολλού για το Δήμο Χερσονήσου. Δεν παραβλέπομε τη σημερινή οικονομική
συγκυρία στη χώρα μας. Ούτε παραβλέπομε τη χρονική στιγμή που βρισκόμαστε, κατά
την οποία δεν έχουν ακόμη ξεκινήσει χρηματοδοτήσεις έργων από μεγάλα ευρωπαϊκά
χρηματοδοτικά εργαλεία, π.χ. νέο ΕΣΠΑ. Όμως δε διακρίνομε στον προϋπολογισμό
ούτε την αναζήτηση νέων, έστω και μικρότερων, πηγών χρηματοδότησης ούτε και την
προετοιμασία για διεκδίκηση χρηματοδοτήσεων στο κοντινό μέλλον.
Στον τομέα των
εξόδων ο προϋπολογισμός του 2016 προσπαθεί να εξασφαλίσει τα απαιτούμενα ποσά
για τις ανελαστικές δαπάνες του δήμου. Με κόπο ομολογουμένως εξασφαλίζονται οι
απαραίτητες δαπάνες μισθοδοσίας, τελών, καυσίμων κλπ. Επίσης, μικρές, κατώτερες
από την προηγούμενη χρονιά είναι οι δαπάνες έργων, μελετών ή υποδομών. Η μείωση
δαπανών για τις συντηρήσεις υποδομών ή της επέκτασής τους στα εντελώς απαραίτητα
είναι πασιφανής. Η μοναδική δαπάνη που όχι μόνο δεν παρουσιάζει μείωση αλλά
αντίθετα αυξάνει, είναι η αποζημίωση του ιδιώτη εργολάβου στον οποίο ο Δήμος
αναθέτει τις εργασίες αποκομιδής απορριμμάτων και εργασίες πρασίνου.
Ο
προσανατολισμός της Δημοτικής Αρχής του Δήμου Χερσονήσου να συνεχίσει να
λειτουργεί σε βάθος χρόνου με παραχώρηση εργασιών σε ιδιώτες εργολάβους,
αφήνοντας ταυτόχρονα τις αντίστοιχες
υπηρεσίες του Δήμου να απαξιώνονται,
αποτυπώνεται ανάγλυφα στον προϋπολογισμό 2016. Αυτό αποδεικνύει όχι μόνο η αύξηση των
δαπανών για την αμοιβή του ιδιώτη εργολάβου, αλλά κυρίως η μείωση των δαπανών
για τις αποδοχές του προσωπικού της υπηρεσίας καθαριότητας όπως και της
υπηρεσίας πρασίνου. Είναι χαρακτηριστικό ότι οι δαπάνες αποδοχών προσωπικού της
υπηρεσίας καθαριότητας μειώνονται κατά 90.000 € και της υπηρεσίας πρασίνου κατά
25.000 € ενώ την ίδια στιγμή οι δαπάνες προσωπικού για τις άλλες υπηρεσίες
παραμένουν σταθερές ή αυξάνονται έστω και οριακά (π.χ. οικονομικών και τεχνικών
υπηρεσιών).
Έναν προϋπολογισμό,
όπως αυτός που συντάχθηκε από τη Δημοτική αρχή εμείς δε μπορούμε να τον
εγκρίνομε.